وب‌سایت‌های اینترنتی عموما از دو دیدگاه پیاده‌سازی و کاربرد مورد دسته‌بندی قرار می‌گیرند که به صورت خلاصه از نظر پیاده‌سازی وب‌سایت‌ها به دو شیوه استاتیک (ایستا) و داینامیک (پویا) و از نظر کاربرد به مدل‌هایی نظیر وب‌سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی، تجاری، شرکتی، صنعتی، خدماتی، شخصی، آموزشی، گفتگو محور، شبکه‌های اجتماعی، پورتال و در نهایت سیستم‌ها یا نرم‌افزارهای مبتنی بر وب طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه به تفصیل آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گفتنی است که انتخاب شیوه طراحی وب‌سایت و همچنین ویژگی‌ها و عملکرد آن علاوه بر وابستگی به اهداف و نیازهای کسب‌و‌کار شما، تا حد بسیار زیادی وابسته به مخاطبین هدف و میزان بودجه در نظر گرفته شده برای طراحی وب‌سایت دارد، با توجه به این معیارها، انجام یک انتخاب مناسب در این راستا امری قابل توجه به نظر می‌رسد. در ادامه توجه شما را به مطالعه این تعاریف جلب می‌نماییم.

انواع وب‌سایت‌ها از دیدگاه پیاده‌سازی

وب‌سایت‌های اینترنتی از دیدگاه پیاده‌سازی به دو شیوه استاتیک (ایستا) و داینامیک (پویا) طراحی می‌شوند.

وب‌سایت‌های استاتیک

طراحان با توجه به نیاز مشتریان در طراحی وب‌سایت‌های اینترنتی عموما از دو روش طراحی داینامیک (پویا) و طراحی استاتیک (ایستا) برای طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. طراحی به صورت استاتیک عموما یک بار انجام شده و کلیه محتویات برای یک بازه زمانی عموما طولانی‌مدت در قالب کدهای نشانه‌گذاری، استایل‌بندی و رویدادمحور (اچ تی ام ال، سی اس اس و جاوااسکریپت) بر روی سرور قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه اعمال تغییرات در محتویات این نوع وب‌سایت‌ها نیاز به دانش برنامه‌نویسی مبتنی بر وب دارد، عموما مشتریان فاقد دانش فنی، توانایی تغییر و به‌روزآوری آن را نخواهند داشت و کلیه مراحل طراحی و ورود محتویات توسط تیم فنی صورت می‌گیرد.

لازم به توجه است که این نوع وب‌سایت‌ها بیشتر برای مشتریانی کاربرد دارد که علاقه‌مند به ایجاد تغییرات مداوم در وب‌سایت خود نبوده و صرفا قصد دارند یک‌بار برای همیشه محصولات و خدمات خود را همانند یک کاتالوگ اینترنتی به نمایش مخاطبین خود بگذارند و تغییرات اعمالی آن‌ها در بازه‌های سالیانه و در حد تغییر راه‌های تماس و یا متون باشد. همچنین گفتنی است که با توجه پیچیدگی‌های کمتر طراحی و کدنویسی این نوع وب‌سایت‌ها در مقایسه با وب‌‌سایت‌های داینامیک، غالبا پروسه زمانی پیاده‌سازی آن‌ها کوتاه‌تر و همچنین قیمت تمام شده آن‌ها نیز پایین‌تر خواهد بود.

وب‌سایت‌های داینامیک

اما طراحی و توسعه وب‌سایت‌های داینامیک که از نظر آماری حجم بسیار بیشتری از وب‌سایت‌های موجود در وب را تشکیل می‌دهند، روی دیگر سکه را نمایش خواهند داد. این نوع وب‌سایت‌ها علاوه بر داشتن کلیه ویژگی‌های موجود در وب‌سایت‌های استاتیک، توانمندی‌های قابل‌توجه‌تری را در اختیار شما قرار خواهند داد. در این نوع وب‌سایت‌ها مشتریان بدون دانش فنی برنامه‌نویسی و صرفا با در اختیار داشتن اطلاعاتی در حد دانش پایه کامپیوتر می‌توانند نسبت به ورود محتویات و به صورت کلی به‌روزآوری وب‌سایت خود اقدام نمایند. در این نوع وب‌سایت‌ها ساختار اولیه توسط متخصصین امر طراحی و برنامه‌نویسی شده و بستری در راستای ورود، حذف و ویرایش محتویات در هر لحظه از زمان برای کاربران فراهم می‌گردد.

در واقع در فرآیند طراحی و توسعه وب‌سایت‌های استاتیک، تولید و ورود محتویات یک وب‌سایت صرفا توسط اشخاص دارای دانش فنی و در وب‌سایت‌های داینامیک می‌تواند توسط هر شخصی اعم از برنامه‌نویس و یا مشتری صورت پذیرد. از جمله وب‌سایت‌های داینامیک می‌توان به سیستم مدیریت وب‌لاگ‌ها، سامانه‌های ارسال ایمیل، خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی، سیستم‌های شبکه‌های اجتماعی و … اشاره داشت. از مزیت وب‌سایت‌های داینامیک می‌توان به سهولت به‌روزآوری محتوا، افرودن صفحات و بخش‌های جدید، امنیت بیشتر و همچنین مدیریت هم‌زمان آن توسط چندین فرد و با سطوح دسترسی مختلف اشاره داشت.

همیشه لبخند بزنید و سیب هم بخورید! (:

سیب، یکی از سلامت‌بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود. از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است. سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیرباز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و … می‌باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.

افرادی‌که به طور منظم سیب می‌خورند، میزان تندرستی خود را افزایش می‌دهند و علاوه بر آن از بروز بیماری‌های متعددی که به دلیل کمبود عناصر حیاتی پیش می‌آید جلوگیری می‌نمایند. همه‌ی سیب‌ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات (پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت) و موز، عمده‌ترین میوه‌ی‌ پرورشی در سطح دنیا است. سیب سرشار از ویتامین‌ها، تانن، مواد معدنی و فیبر (سلولز گیاهی) می‌باشد. ترکیبات شیمیایی موجود در میوه‌ی سیب بر حسب نژادهای گوناگون آن متفاوت است. منبع: تبیان

انواع وب‌سایت‌ها از دیدگاه کاربرد

طراحی وب‌سایت از دیدگاه کاربرد به این موضوع اشاره دارد که زمینه کاری آن به چه سمتی گرایش داشته باشد و چه محتوایی را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؟ از همین روی طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها فارغ از معماری طراحی آن‌ها (استاتیک یا داینامیک) با توجه به کاربرد آن‌ها به دسته‌های گوناگونی تفکیک می‌گردد که در ادامه به برخی از پرکاربردترین موارد اشاره خواهیم کرد.

طراحی وب‌سایت‌های خبری – اطلاع رسانی

ماهیت خبر ایجاب می‌کند که روزانه با تعداد زیادی از این نوع وب‌سایت‌ها در حوزه‌های گوناگون سر و کار داشته باشیم. در واقع در این نوع سیستم‌ها مجموعه‌ای از عناصر تصویری، نوشتاری، ویدئویی و به طور کلی یک بسته چندرسانه‌ای به مخاطب تقدیم می‌گردد.

طراحی وب‌سایت‌های شرکتی

این دسته از وب‌سایت‌ها خاص کسب‌و‌کارها بوده و قابلیت ارائه و معرفی خدمات، محصولات و فروش آن‌ها قابل تعبیه است. گفتنی است که وب‌سایت‌های صنعتی، تجاری، خدماتی و فروشگاهی در همین قالب تعریف خواهد شد.

طراحی وب‌سایت‌های شخصی

عموما برای بیان دیدگاه‌ها و دریافت بازخورد از سوی مخاطبین در کلیه زمینه‌های علمی، اجتماعی، آموزشی و … به کار رفته و در واقع از دیدگاه مدل همانند وبلاگ یا مدل پیشرفته آن است.

طراحی وب‌سایت‌های اجتماعی

این روزها کمتر شخصی را می‌توان یافت که در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو نباشد، البته وب‌سایت‌های اجتماعی منحصر به شبکه‌های عمومی نبوده و به شبکه‌های تخصصی نیز توسعه یافته است.

طراحی وب‌سایت‌های گفتگو محور

این دسته از وب‌سایت‌ها که با عناوینی مانند فروم، تالار و انجمن نیز از آن‌ها یاد می‌شود، محلی برای بحث و تبادل نظر گروهی در زمینه‌های عمومی یا تخصصی با دیگر افراد در ابعاد محلی، شهری، استانی، ملی و بین المللی است. در قالب انجمن‌های اینترنتی کاربران قادر خواهند بود که در زمینه‌های مختلف اعم از دانشگاهی، ورزشی، مالی، فرهنگی، مذهبی و … دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشته و علاوه بر تائید و یا نقد دیگر دیدگاه‌ها نسبت به برقراری ارتباط با دیگر افراد آن حوزه تخصصی اقدام نمایند.

طراحی نرم‌افزارهای مبتنی بر وب (وب سرویس)

پورتال‌های اینترنتی که مجموعه‌ای یکپارچه از عملکردهای گوناگون هستند در این دسته قرار می‌گیرند. این نوع سیستم‌ها به صورت گسترده و عموما توسط شرکت‌های بزرگ و در راستای یکپارچه‌سازی سیستم‌های اتوماسیون اداری تعبیه و پیاده‌سازی می‌شوند. برای مثال سامانه یکپارچه یک بانک در این دسته قرار می‌گیرد.

کپی‌رایت ::: کلیه حقوق نزد استودیو موج‌شکن محفوظ است.