بروشور چیست؟

بروشور به برگی کاغذی از جنس تحریر یا گلاسه (عمدتا در گرماژ سبک و نرم) گفته می‌شود که اطلاعاتی در زمینه ویژگی‌های یک محصول و یا خدمات، لیست قیمت و همچنین نحوه استفاده، فواید، مضرات و جزئیاتی از این دست را در قالب پیام‌هایی به مخاطب انتقال خواهد داد. اطلاعاتی که می‌تواند برای مخاطب مفید و خواندنی باشد. برای مثال در یک شرکت دکوراسیون داخلی طراحی بروشور می‌تواند شامل مواردی نظیر معرفی محصولات اصلی نظیر پوشش‌های کف و سقف و … بوده و مجددا همین دسته‌های اصلی به زیرمجموعه‌های خود مانند پارکت، کفپوش، سرامیک، کناف و … با توجه به نیاز مخاطب (مسکونی، اداری، تجاری، ورزشی، آموزشی و… ) تقسیم‌بندی گردند.

این محصولات خود می‌توانند به صورت مجزا دارای خواص و ویژگی‌های منحصر به خود باشند، به نوعی که مخاطب در مقام قیاس بین آن‌ها قرار گیرد. بروشورها به عنوان ابزاری ارزان در امر تبلیغات به شمار رفته و معمولا در ابعاد کاغذهای استاندارد و به صورت تا شده اجرا می‌گردند، حال این تا گاه به صورت دو بخشی، گاه سه بخشی و … می‌باشد که برای مثال به بروشور سه بخشی که بسیار متداول نیز می‌باشد، اصطلاحا “سه لت” گفته می‌شود.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ‌ها عمدتا برای نمایش و شرح دقیق و با جزئیات کامل محصولات و خدمات طراحی و چاپ شده و مخاطبین هدف آن معمولا رابطین بین تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند، هرچند که مخاطب آن می‌تواند شخص مصرف‌کننده نیز باشد. برای مثال در یک کاتالوگ پیشرفته می‌توان یک محصول را از کلیه ابعاد ظاهری و فنی مورد بررسی قرار داد. برخی شرکت‌ها نیز جهت جذابیت بیشتر مخاطب و در دسترس نبودن اطلاعات غیر نیاز برای وی، کاتالوگ خود را به دو بخش عمومی و فنی تقسیم‌بندی و یا به صورت کلی دو کاتالوگ چاپ می‌نمایند.

طراحی کاتالوگ معمولا در قطع کاغذهای استاندارد (عمومی) و یا به صورت افقی و بر روی کاغذهای گلاسه (عمدتا در گرماژ سنگین و سخت) و به صورت چسبی یا سیمی اجرا و چاپ می‌گردند و با توجه به این امر هزینه طراحی و چاپ آن‌ها با توجه به تعداد صفحات، جزئیات کار و کیفیت بالاتر چاپ نسبت به بروشور بالاتر است، به همین علت عمدتا در تیراژ پایین و با بازه مخاطب کمتر (مخاطبین خاص) چاپ می‌گردند، البته باید در نظر داشت که همان نسخه طراحی شده قابلیت استفاده به صورت الکترونیکی و با فرمت پی‌دی‌اف و دانلود توسط مخاطب را از طریق وب‌سایت اختصاصی یا شبکه‌های اجتماعی خواهد داشت که این امر امروزه بسیار متداول بوده و دار نماینگر کلاس بالایی از دیدگاه بازاریابی می‌باشد. در ادامه شما می‌توانید نسبت به مشاهده نمونه کارهای طراحی بروشور و کاتالوگ استودیو موج شکن اقدام نمایید.

کپی‌رایت ::: کلیه حقوق نزد استودیو موج‌شکن محفوظ است.