تفاوت وب و اینترنت - گروه فناوری اطلاعات موج شکن

در باب تفاوت وب و اینترنت!

موج شکن – وب یا تارنمای جهان گستر (World Wide Web) یک نوع سرویس است که برای مخاطبین خود امکان دسترسی و مشاهده اسناد به هم متصل (لینک شده) را از طریق بستری به نام شبکه جهانی اینترنت فراهم می‌نماید. در واقع وب استانداردی است که امکان تولید و نمایش اسناد یا صفحاتی شامل متن، تصویر، صدا، ویدئو و انواع فایل‌های دیگر (چندرسانه‌ای) را توسط پیوندهای متصل به هم یا ابرپیوند فراهم می‌آورد.

هم اکنون وب با در اختیار داشتن میلیاردها وب سایت اینترنتی در قلب خود به عنوان مهم‌ترین سرویس شبکه جهانی اینترنت به شمار می‌رود. گفتنی است که ابزاری که توسط آن امکان مشاهده این صفحات را خواهیم داشت مرورگر اینترنتی نام دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم، اپرا، سافاری و اینترنت اکسپلور اشاره داشت.

نکته یا سوال قابل توجه این است که آیا بین سرویس وب و شبکه اینترنت تفاوتی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا اینطور است! وب صرفا یک سرویس است، مانند سرویس‌های دیگر مانند ایمیل (پست الکترونیک) که در قالب نرم افزارهایی مثل Outlook و Thunderbirdبر روی سیستم عامل ویندوز قابل ارائه است و همچنین سرویس‌های انتقال پیام، صورت و تصویر مانند اسکایپ، وایبر و یا سرویس‌های انتقال فایل یا بازی‌های آنلاین که برای استفاده از آن‌ها نیازی به باز کردن مرورگر اینترنتی وجود ندارد و خود نرم افزار با استفاده از رسانه ارتباطی و پروتکل‌های مرتبط از اینترنت استفاده می‌نماید.

اینترنت شبکه‌ای است که در قالب مجموعه‌ای از اصول و قواعد که از آن به عنوان پروتکل یاد می‌شود و با در اختیار داشتن زیرساخت‌های سخت افزاری لازم (مخابراتی و ارتباطی)، توانایی اتصال سیستم‌های کامپیوتری مختلفی را در سرتاسر دنیا خواهد داشت. حال این سیستم کامپیوتری می‌تواند کامپیوتر شخصی یا دسکتاپ، لپ تاپ، تبلت، موبایل و حتی ساعت مچی دیجیتال شما باشد! این شبکه با در اختیار داشتن منابع اطلاعاتی وسیع، سرویس‌های گوناگونی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که همانطور که پیش‌تر عنوان شد، پرکاربردترین و موثرترین آن وب است.