استودیو هنرهای دیجیتال موج شکن - نرم‌افزار چند سکویی چیست؟

نرم‌افزار چند سکویی چیست؟

موج شکن ::: نرم‌افزارهای چند سکویی یا Cross-Platform به آن دسته از نرم‌افزارهای رایانه‌ای گفته می‌شود که در چندین مدل یا سکو از رایانه‌ها قابلیت اجرایی دارند. به عنوان مثال وقتی یک نرم‌افزار نوشته می‌شود، نیازی به این نیست که برای هر سیستم سخت‌افزاری جداگانه‌ای اختصاصی گردد، بنابراین نرم‌افزار تولید شده قابلیت اجرا در طیفی از سیستم‌های رایانه‌ای با سیستم‌عامل‌های غیرمشابه را خواهد داشت. گاه سیستم‌عامل‌های مختلف برای اجرای آن برنامه خاص نیازمند دارا بودن پیش‌نیازهایی هستند که از جمله پرکاربردترین این موارد می‌توان به ماشین مجازی جاوا و دات نت فریم‌ورک اشاره داشت. 

از سویی دیگر اصطلاحی با اصطلاحی دیگر به نام Cross-Browser روبرو هستیم که منحصر به برنامه‌های مبتنی بر وب هستند، در واقع برنامه‌ها یا وب‌سایت‌های که در قالب یکی از مرورگرهای معمول نظیر گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا و… اجرا می‌شوند. طراحی وب‌سایت‌ها یا وب‌اپلیکیشن‌هایی که توانایی اجرای صحیح و هماهنگ در کلیه مرورگارهای پرمخاطب امروزی را دارا می‌باشند به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی طراحان وب مطرح می‌باشد، چرا که می‌بایست طراحی خود را بر اساس گرایش کاربران به مرورگرهای مختلف انجام دهند، چرا که اصولا این امر صحیحی نیست که به کاربران توصیه نماییم که برای اجرای بهتر وب‌سایت لطفا مرورگر ایکس را نصب نمایید! چیزی که احتمالا شما نیز در برخی از وب‌سایت‌ها با آن مواجه شده‌اید.

سوالی که شاید برای برخی از مخاطبین پیش بیاید این است که مگر دستورات زبان نشانه‌گذاری اچ‌تی‌ام‌ال، شیوه‌نامه سی‌اس‌اس و همچنین زبان‌برنامه‌نویسی جاوااسکریپت به صورت استاندارد و تحت نظر یک نهاد واحد نیستند؟ پس چرا یک یا چندین فایل واحد مشتق شده از این سه زبان دارای نمایش واحدی در مرورگرهای مختلف نیست؟ در پاسخ باید گفت که مرورگرهای مختلف با اینکه در کلیات و اکثر موارد از استانداردهای برابر بهره می‌برند اما در برخی از موارد استانداردهای اختصاصی خود را دارند که البته باید به این امر اشاره داشت که طی سال‌های اخیر این مورد تا حد بسیار مطلوبی یکسان‌سازی شده است.