چه نیازی به آنالیز دادههای کسبوکار خود داریم؟
در اینجا به شما نشان میدهیم که توسط تجزیهوتحلیل دادههای کسبوکار، شما چگونه میتوانید کیفیت و کمیت خدمات یا محصولات خود را از طریق اطلاعاتی که نمودارهای خروجی برای شما فراهم می آورند را بالا ببرید و با معاینه نبض کسبوکار خود از طریق آنالیز دادهها، در مسیر درستی در جهت فراهم آوردن رضایت مشتری قدم بردارید.
در مرحله اول سعی میکنیم از طریق ارزیابی و گفتگو با مدیریت و در صورت نیاز دیگر ذینفعان، به درک روشنی از هدف کسبوکار شما برسیم. سپس در مسیر اهدافی که برای کسبوکار خود تعریف کردهاید، اعضای تیم آنالیز داده موجشکن سعی میکنند با شناختی که از دادهها به عنوان مبداء و اهدافی که به دنبال آن هستید، به عنوان مقصد دریافت میکنند، بتوانند مسیر را از طریق تشخیص نقاط ضعف و قوت و همچنین تهدیدها و فرصتهایی که متوجه کسبوکار شماست را به وسیله تجزیهوتحلیل داده و تبدیل آنها به اطلاعات متناسب روشن سازند. لذا چرایی امر، بخش مهمی از مرحله تجزیهوتحلیل داده در هر زمینهای میباشد، چراکه بدون کسب بینش صحیح در مورد آن، شما در مسیر درستی حرکت نمیکنید.
در مرحله دوم اعضای تیم موجشکن با تمیزکاری دادهها و آماده کردن آن برای خروجیهای مورد نظر، سعی میکتند با استفاده از ابزارها و تکنیکهای دادهکاوی، ارزیابی درستی از دادهها داشته باشند. در این مرحله مشخص میشود که چه خروجیهایی داشته باشیم و کدام تحلیلها مفید خواهند بود و چگونه این تحلیلها را به زبان مخاطب که ممکن است مدیریت، اعضاء تیم مارکتینگ و یا هر ذینفعی که در کسبوکار شما باشد، ترجمه کنیم.
در مرحله سوم سعی میشود از طریق تبدیل معیارهای مرحله قبل به نمودارهای مناسب با استفاده از تکنیکهای مصورسازی داده به درک مشترک و درستی از کار خودمان برسیم. لازم به ذکر است که این خروجی به صورت یک فایل مستند شده، ماهانه و یا فصلی در اختیار اعضاء مورد نظر قرار خواهد گرفت. در ادامه به بررسی برخی از نمودارها و معیارهایی که برای کسبوکار شما مفید خواهند بود، میپردازیم.
محاسبه نرخ بازگشت کاربر
نرخ بازگشت کاربر و یا Customer Retention Rate یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی عملکرد کسبوکارتان خواهد بود. تحقیقات انجام شده در این مورد نشان میدهد، حدود ۴۰ درصد از حاشیه سود کسبوکارهای حوزه تجارت الکترونیک مربوط به مشتریان برگشتی میباشد. این رقم نشان میدهد تا چه حد برگشت مشتریانی که قبلا از شما خرید داشتهاند، برای کسبوکار شما حیاتی و سودآور است.
نمونهای از محاسبه نرخ بازگشت کاربران توسط اعضاء تیم تحلیل داده موجشکن برای ماههای تیر تا آبان قابل مشاهده است. پیشنهاد میشود که این معیار همواره بالای ۸۴ درصد باشد. در غیر این صورت شما به شدت در حال ریزش مشتریان خودتان هستید.
محاسبه پایگاه مشتریان
پایگاه مشتریان به مشتریانی اطلاق میشود که حداقل یک تراکنش مالی در کسبوکار شما انجام داده باشند. رصد تعداد مشتریان موجود در پایگاه مشتریان شما میتواند معیاری خوبی برای سلامت کسبوکار شما باشد.
محاسبه تعداد مشتریان موجود در پایگاه مشتریان توسط اعضای تیم تحلیل داده موجشکن. نمودار خطی یکی از بهترین انواع نمودارها برای نشان دادن تغییرات در بستر زمان میباشد.
محاسبه محصول و خدمت استراتژیک
محصول یا خدمت استراتژیک به محصولات و خدماتی اطلاق میشود که حاشیه سود بالایی را برای کسبوکار شما فراهم میکند، زیرا آنها در تمام دورهها و به تعداد بالا در هر حال فروش هستند. به عنوان مثال برای تاکسی های اینترنتی می تواند مسیرهای خاص باشد و یا برای یک سایت خرده فروشی آنلاین می تواند محصولات خاص باشد و یا برای خدمات پزشکی می تواند خدمات خاصی باشد. شما تنها با تحلیل داده های خود می توانید به این محصولات و یا خدمات خاص دست پیدا کنید. اعضای تیم داده موج شکن با تحلیل داده های شما این اطلاعات را در اختیارشما قرار خواهند داد. شما می توانید از آنها برای کمپین های تبلیغاتی خود،پیش خرید محصولات برای سفارش های بعدی با حجم زیادوهمچنین بخش بندی مشتریان، محصولات و خدمات خود استفاده کنید.
ستون اول مربوط به نوع محصولات می باشد و ستون های بعدی ماه های ساال میباشد. در نمودار بالا محصولاتی که در هشت ماه گذشته سفارش داده شده اند و همچنین تعداد سفارش های آنها بالا می باشد به صورت نزولی مرتبط شده اند. ستون انتهایی جمع تعداد سفارش ها به ازای هر محصول در هشت ماه گذشته را نشان میدهد. نمودار بالا تنیجه تحلیل روی بالاتر از چند صد محصول و بالای چند هزار سفارش در طول یک دوره زمانی می باشد.
توزیع جغرافیای فروش
این معیار به شما نشان می دهد میزان فروش خدمات و یا محصولات شما از نظر مکانی در شهرها و یا موقعیت های مختلف به چه صورت است. در پایین نمودار رو محور افقی کد استان مورد نظر ، هر میله مربوط به یک استان یا موقعیت می باشد و در قسمت عمودی نمودار می تواند مربوط به تغییرات رنج قیمت خرید یا تعداد سفارش ها باشد.
نمودار بالا نشان میدهد استان با کد ۲۶ بالاترین میانگین خرید و استان با کد ۱۳ پایین ترین میانگین خرید را در طول دوره گذشته داشته است.
تعداد سفارش ها و یا مقدار خریداری شده محصول و یا خدمت براساس جنسیت مشتریان
در نمودار زیر محور افقی نشان دهنده ماه های سال و رنگ قرمز و آبی نشان دهنده نوع جنسیت و محور عمودی می تواند نشان دهند رنج تغییرات در میزان سفارش و یا خرید مشتریان براساس نوع آنها باشد.
نمودار بالا نشان میدهد، مشتریان مرد بالاترین میانگین خرید در اکثر ماه ها سال را داشته اند در حالی که در نمودار دیگری نشان داده شده است مشتریان زن بالاترین تعداد سفارش ها را در اکثرماه های سال به خودشان اختصاص داده اند.
تعداد سفارش ها و یا مقدار خریداری شده محصول و یا خدمت براساس روزها هفته
نمودار زیر نشان دهنده میزان فروش و سفارش محصول یا خدمت براساس روزهای هفته بعد از گذشت یک سال می باشد. قسمت افقی نمودار به ازای هر رنگ نشان دهنده روزهای هفته و ارتفاع میله ها نشان دهنده تعداد سفارش و یا میزان خرید براساس روز میباشد. همانطور که مشاهده میکنید در نمودار موردنظر روز پنجشنبه بالاترین میانگین خرید و یا سفارش را در طول یک سال گذشته به خود اختصاص داده است.
در حالی که نمودار زیر نشان میدهد روز سه شنبه بالاترین تعداد سفارش ها در طول دوره زمانی مورد نظر را به خود اختصاص داده است.
تعداد سفارش ها به ازای هر ماه
در نمودار میله ای افقی زیر تعداد سفارش ها براساس ماه را مشاهده می کنید محور افقی تعداد سفارش ها توسط مشتریان و محور عمودی ماه های سال را نشان میدهد. با تحلیل این نمودرا می توان متوجه شد که تعداد سفارش ها در ماه های اسفند ، آذر و شهریور بالا بوده و به دنبال دلایل این افزایش باشیم و یا اینکه در بعضی از ماه ها تعداد سفارش ها ثابت هستند و می توانیم پیش بینی های خوبی از روند سفارش محصولات و یا خدمات خودمان داشته باشیم.
در این نمودارها سعی شده با استفاده از تکنیک مصور سازی داده ها ، اطلاعات فیلتر شده در اختیار مخاطب مورد نظر قرار گیرد.