طراحی وب‌سایت - استودیو موج‌شکن

چرا باید وب‌سایت داشته باشیم؟

بدون تردید طراحی وب‌سایت گام اول شما برای ورودتان به جامعه ۵۵ میلیونی کاربران اینترنت در ایران است، بنابراین چگونگی راه‌اندازی آن اهمیت بسیاری دارد، چرا که وب‌سایت شما مهم‌ترین ویترین کسب‌و‌کار و مرکز بازاریابی اکترونیکی شماست. چگونه می‌توان این حقیقت را انکار کرد که در عصر حاضر، گستره مخاطبین و مشتریان کسب‌و‌کارها دیگر مانند گذشته صرفا به محیط فیزیکی محدود نیست؟ ما در موج‌شکن با اتکا به دانش و تجربه‌ای که در این زمینه داریم، به شما برای حرکت در این مسیر کمک خواهیم کرد.

فرآیند طراحی وب‌سایت

رعایت اصول کیفی، مهلت‌های زمانی و شفافیت در بیان خواسته‌ها از جمله مواردی هستند که برای موج‌شکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما به برنامه‌ریزی و صداقت معتقد هستیم، بنابراین نهایت سعی‌مان را می‌کنیم تا پروژه را در قالب یک چارچوب معین، دقیق و با رویکرد جزئی‌نگرانه پیش ببریم. در همین راستا شما را به مشاهده کلیات این پروسه دعوت می‌کنیم.

آشنایی با تعاریف اولیه طراحی وب‌سایت

با توجه به اینکه تعداد زیادی از مشتریان در هنگام مواجهه با واژگان و تعاریف تخصصی طراحی وب‌سایت و به صورت کلی واژگان و تعاریف وب و اینترنت اظهار بی‌اطلاعی و عدم آگاهی می‌کنند، لازم دانستیم تا در این بخش مختصرا اشاره‌ای به کلیات این تعاریف داشته باشیم. گفتنی است که آگاهی از این تعاریف شما را در انجام انتخابی مطلوب و هوشمندانه در عرصه شبکه جهانی اینترنت یاری خواهد داد، بنابراین پیشنهاد ما این است که قبل از هرگونه اقدامی نسبت به مطالعه مطالب این بخش اقدام نمایید.

به صورت خلاصه در این بخش به بررسی چیستی وب‌سایت، دامنه، فضای میزبانی، وب‌سایت‌های ریسپانسیو یا واکنش گرا، سیستم‌های مدیریت محتوا، زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب ، شبکه‌های اجتماعی و … خواهیم پرداخت.

انواع وب‌سایت‌ها

وب‌سایت‌های اینترنتی عموما از دو دیدگاه پیاده‌سازی و نوع کاربرد مورد دسته‌بندی قرار می‌گیرند. طراحان وب با توجه به نیازهای مشتریان در طراحی وب‌سایت‌های اینترنتی عموما از دو روش پیاده‌سازی داینامیک (پویا) و استاتیک (ایستا) برای طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. طراحی به صورت استاتیک عموما یک بار طراحی شده و کلیه محتویات برای یک بازه زمانی طولانی بر روی سرور قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه اعمال تغییرات در محتویات این نوع وب‌سایت‌ها نیاز به دانش برنامه‌نویسی مبتنی بر وب دارد، عموما مشتریان فاقد دانش فنی توانایی تغییر و به روزآوری آن را نخواهند داشت و کلیه مراحل طراحی و ورود محتویات توسط تیم متخصص توسعه صورت می‌گیرد. لازم به توجه است که این نوع وب‌سایت‌ها بیشتر برای مشتریانی کاربرد دارد که علاقه‌مند به ایجاد تغییرات مداوم در وب‌سایت خود نبوده و صرفا قصد دارند یک بار برای همیشه محصولات و خدمات خود را همانند یک کاتالوگ اینترنتی به نمایش مخاطبین خود بگذارند.

اما طراحی و توسعه وب‌سایت‌های داینامیک که از نظر آماری حجم بیشتری از وب‌سایت‌های موجود در وب را تشکیل می‌دهند، روی دیگر سکه را نمایش خواهند داد. این وب‌سایت‌ها علاوه بر داشتن کلیه ویژگی‌های موجود در وب‌سایت‌های استاتیک، توان‌مندی‌های قابل توجه‌تری را در اختیار افراد قرار خواهند داد. در این نوع وب‌سایت‌ها مشتریان بدون دانش فنی برنامه‌نویسی و صرفا با داشتن اطلاعاتی در حد دانش پایه کامپیوتر می‌توانند نسبت به ورود محتویات و به صورت کلی به‌روزآوری وب‌سایت خود اقدام نمایند.

تولید و بهینه‌سازی محتوا

پس از استقرار وب‌سایت در بستر شبکه اینترنت، همه چیز برای شروع فعالیت آماده است! همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، وب‌سایت‌های استاتیک قابلیت به‌روزآوری خودکار را نداشته و ذاتا برای این امر ایجاد نمی‌شوند. اما توسط وب‌سایت‌های داینامیک به سهولت می‌توان نسبت به تولید و نشر محتوا اعم از نوشتاری، تصویری، ویدئویی، پویانمایی (انیمیشن) و … پرداخت. در صورتی‌که وب‌سایت مورد نظر داینامیک باشد، وظیفه تولید محتوا می‌تواند به دو نوع نیروی انسانی متفاوت تخصیص داده شود: یا این وظیفه بر عهده مشتری و نیروهای مربوط به وی و یا این وظیفه در صورتی‌که در توافق پیش‌بینی شده باشد به تیم تولید محتوای موج‌شکن سپرده خواهد شد که این امر در قالب بسته‌های پشتیبانی به مشتریان گرامی ارائه خواهد شد.

موتورهای جستجو که در راس آن‌ها گوگل قرار دارد، دارای سیاست‌های خاصی برای ارجاع مخاطبین به وب‌سایت‌های مختلف بوده و همواره در حال بازنگری و بهبود این سیاست‌ها (الگوریتم‌ها) در راستای تفکیک وب‌سایت‌های شامل محتوای مفید و سالم با وب‌سایت‌های شامل محتوی راکد، غیر مفید و به اصطلاح زرد (اسپم) هستند و از دیدگاه آن‌ها مفید بودن هر وب‌سایت در باکیفیت بودن محتوای آن معنا می‌گردد. اما محتوای باکیفیت دارای چه معیارهایی است و چگونه می‌توان رتبه بهتری را از گوگل کسب نمود؟ در واقع پاسخ این سوال برخلاف تصور اکثر افراد که موفقیت در عرصه تولید محتوا را امری توام با جادو تصور می‌کنند، بسیار ساده است: “محتوایی تولید کنید که ناب و منحصر به فرد باشد!” این بدین معناست که بجای کپی کردن نوشتار، تصویر و… از وب‌سایت‌های دیگر، خود دست به کیبرد، قلم، میکروفن و دوربین شده و نسبت به تولید محتوای چندرسانه‌ای اقدام نمایید. البته این‌ها تنها آغاز راهی هستند که انتهایش شما را به صدر فهرست گوگل نزدیک و نزدیک‌تر خواهد نمود.

جا دارد به صورت خیلی خلاصه به انواع مدل‌های تولید محتوا در طراحی و توسعه وب‌سایت‌های اینترنتی اشاره نماییم. اولین نوع مربوط به تولید محتوای عمومی است، درست همان چیزی که در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی که این روزها زیاد در بین عموم کاربرد دارند، نوشته می‌شوند! در واقع سطح ارائه مطالب در این بسترها در انواع رده‌ها اعم از سرگرمی، تفریحی، ادبی و … بوده و مخاطبین آن مطالب نیز قطعا از دسته مخاطبین عام هستند. دومین دسته مربوط به تولید محتوای تیمه تخصصی است و در این راستا نگارش و تولید می‌شوند که مخاطبینی که به دنبال یک محصول و یا خدمت خاص در سطح اینترنت هستند را به سمت وب‌سایت شما هدایت نماید. در واقع کسب‌و‌کارها نیازمند تولید چنین محتوایی هستند که البته در سطح وب نه به همان صورت سنتی معمول که نیازمند ارائه جذاب‌تری خواهند بود. سومین دسته اما به تولید محتوای کاملا تخصصی مربوط می‌شود که منحصر به وب‌سایت‌های علمی و تخصصی بوده که عموما زیر نظر کارشناسان امر تولید و  غالبا هم توسط افراد هم‌سطح مورد مطالعه و استفاده قرار خواهند گرفت.

کپی‌رایت ::: کلیه حقوق نزد استودیو موج‌شکن محفوظ است.