تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا به درهم‌آمیختن مجموعه‌ای از عناصر انتقال‌دهنده پیام از جمله متن، تصویر، ویدئو و صوت گفته می‌شود. تولید محتوا لزوما دربرگیرنده کلیه این عناصر نیست، بلکه می‌تواند صرفا بر اساس یک عنصر تولید گردد، اما در کنار هم قرار گرفتن کلیه آن‌ها در کنار هم مفهوم جدیدی تحت عنوان محتوای چندرسانه‌ای یا مالتی‌مدیا را پدید خواهد آورد. انسان از بدو پیدایش همواره در پی تولید محتوا بوده است، از نوشتن، سخن گفتن تا حکاکی و نقاشی که این نوع سنتی تولید محتوا به شمار می‌رود.

اما نوع جدید تولید محتوا به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد که این شیوه خود به اقسام مختلفی نظیر تولید محتوا مبتنی بر سیستم‌عامل و وب صورت می‌پذیرد. تولید محتوا مبتنی بر سیستم‌عامل عموما مرتبط با تولید نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای یا مالتی مدیا خواهد بود که خصوصا در دهه ۸۰ در ایران بازار گسترده‌ای را شامل می‌شد. در واقع با توجه به عدم رشد اینترنت در آن زمان، شرکت‌ها، موسسات، نشریات، دانشگاه‌ها و … جهت معرفی خدمات، محصولات و یا هرچیز دیگری که نیازمند تبلیغ بود، محتوای خود را در قالب یک بسته نرم‌افزاری تولید و نهایتا در قالب یک لوح فشرده به مخاطبین عرضه می‌کردند.

محیط این نرم‌افزارها شامل بخش‌های گوناگون متنی، تصویری و ویدئویی بود و معمولا همراه با یک صوت زمینه پخش می‌شد. تولید این دسته از نرم‌افزارها با گسترش خدمات اینترنتی و افزایش سرعت و پهنای باند، به تدریج جای خود را به تولید محتوا مبتنی بر وب داد، با این تفاوت که این بار این تولید محتوا نه آنقدر تخصصی بود، نه آنقدر پرهزینه و نه آنقدر پُروقفه! امروزه وب‌لاگ‌ها، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی این معادله را به هم زده‌اند!

تولید محتوا - استودیو موج‌شکن
تولید محتوا - استودیو موج‌شکن

بازاریابی محتوا چیست؟

ما در زمانی حضور داریم که بازاریابی و تبلیغات سنتی روز به روز کم‌اثرتر می‌شود. طبق آمار، بیش از ۸۰ درصد مردم تحت تاثیر شعارها و گفته‌های گران‌ترین نوع تبلیغات سنتی یعنی تلویزیون قرار نمی‌گیرند و اعتمادی به آن ندارند. پر هزینه بودن انواع شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات سنتی نظیر تبلیغات رسانه‌ای، میادین ورزشی، بیلبوردهای شهری، پیامک و … در کنار بی‌اعتمادی و خستگی مردم از این شیوه‌ها و البته افزایش آگاهی آن‌ها، باعث ظهور پدیده‌های جدیدی شده است که یکی از آن‌ها بازاریابی محتواست که ذیل مفهوم وسیع‌تری به نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی الکترونیکی تعریف شده است.

ابزارهای بازاریابی محتوا در گذشته‌ای نه‌چندان‌دور یک وبلاگ ساده و رایگان به شمار می‌رفت، وبلاگی که فرد در آن نسبت به ثبت خاطرات، روزنوشته‌ها و یا معرفی خدمات و محصولات خود اقدام می‌نمود. بعدتر این شیوه به صورت رسمی‌تر در قالب وب‌سایت‌ها دنبال شد و در ادامه مسیر ابزارهای مبتنی بر موبایل نیز به این مسیر افزوده شد که سهولت درج مطالب در آن‌ها بیشتر بود که از جمله آن می‌توان به شبکه‌های اجتماعی (آپارات، اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، لینکداین، فیسبوک و …) اشاره داشت. اشتباه نکنید، امروزه بازاریابی صرفا منحصر به شرکت‌های بزرگ و گران نیست، امروزه حتی یک فرد می‌تواند توسط یک گوشی موبایل محتوایی را خلق کرده و به چنان شهرتی دست یابد که یک شرکت مطرح با بالاترین هزینه‌های مربوط به تبلیغات محیطی توانایی دست‌یابی به آن را نداشته باشد و این قدرت تولید و بازاریابی محتواست!

تفاوت تولید محتوای آماتور و حرفه‌ای

هنگامی‌که در زمینه مدیریت یک وب‌سایت، یک کانال تلگرام، یک صفحه اینستاگرام یا توئیتر و یا انواع رسانه‌های ارتباطی دیگر صحبت می‌کنیم، ممکن است از خود بپرسید چه تفاوتی بین انجام این امور به صورت حرفه‌ای و آماتور وجود دارد؟ چه تفاوتی بین وب‌سایت یک شرکت معتبر و یک شرکت معمولی وجود دارد؟ تفاوت یک صفحه اجتماعی استاندارد در اینستاگرام و تلگرام با یک صفحه غیراستاندارد در چیست؟ این موضوع از دو دیدگاه فنی و زیبایی‌شناسی قابل بحث و بررسی است.

بهینه‌سازی ساختاری و محتوایی (سئو)

این موضوع از جنبه بازاریابی ماشینی (تحت نظارت گوگل و دیگر موتورهای جستجو) مطرح می‌گردد. جایی که هدف ما تولید محتوا در بستر وب‌سایت و وب‌لاگ‌هاست. به این معنا که فرض کنید قرار است یک محتوای نوشتاری مانند مقاله یا خبر را در وب منتشر کنید، این محتوا حتی اگر به زیباترین شکل ممکن و حتی توسط یک متخصص ادبیات هم نگارش شود، لزوما بهترین نتیجه را برای تائید شدن از سوی گوگل و جذب مخاطب در پی نخواهد داشت، چرا که نگارش و انتشار محتوا در وب، دارای پروسه تخصصی، مطالعاتی، تحقیقاتی، اجرایی و به صورت کلی ساز و کار منحصر به خود است که خروجی آن یک محتوای بهینه‌سازی‌شده و استاندارد خواهد بود.

هرچند که امروزه وضعیت تولید محتوای فارسی بسیار بهتر از گذشته است اما همچنان حجم عظیمی از محتوای انتشاریافته به صورت کپی‌برداری‌شده، بی‌کیفیت و فاقد مولفه‌های یک محتوای استاندارد است که این امر نتیجه توجه بیش از اندازه به کمیت، پیمودن ره صد ساله در یک شب و به صورت کلی عدم تمرکز بر روی مفهومی سطح بالاتر به نام کیفیت است. از طرف دیگر، امروزه گوگل با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند خود به سادگی قدرت تشخیص مطالب کپی شده، نامعتبر، اسپم و … را دارا بوده و به چنین وب‌سایت‌هایی پوئن منفی خواهد داد، چرا که هدف خود را تشویق افراد به سمت تولید محتوای ناب، باکیفیت و منحصربفرد تعریف نموده است، امری که در موج‌شکن به دنبال تحقق آن هستیم.

هویت و یکپارچگی بصری

بحث روی موضوعی تحت عنوان “هویت بصری” است. برای مثال وقتی به پست‌ها یا صفحات مربوط به رسانه‌های یک شرکت معتبر مراجعه می‌نمایید، شاهد نظم بصری یک‌پارچه و مبتنی بر ترکیب رنگی مشخص، ساختار و قاب‌های هماهنگ و شعارها و پیام‌های استاندارد خواهید بود، به نوعی که بین کلیه عناصر آن رسانه (مانند اینستاگرام) شاهد یک وحدت رویه بصری خواهیم بود. در حالی‌که در یک رسانه معمولی که فاقد فکر، استراتژی و برنامه‌ریزی در زمینه تولید محتواست، چنین نیست، یک بار از فونت “الف” استفاده می‌شود و یک بار فونت “ب”، یک بار رنگ‌ها سرد است و یک بار گرم، یک بار تصاویر با‌کیفیت است و بار دیگر بی‌کیفیت، یک بار خودمانی مطلب می‌نویسد و بار دیگر رسمی می‌نویسد.

با توجه به اینکه مدیریت اصولی این رسانه‌ها و ترکیب‌بندی و چیدمان صحیح مولفه‌های نوشتاری، تصویری، ویدئویی و همچنین ایفای نقش روابط عمومی و پرسش و پاسخ بین مخاطبین و مدیر رسانه و البته وظیفه مهم تولید محتوا، نیازمند شناخت بر رشته‌ها و تخصص‌های گوناگون از جمله علوم کامپیوتر، گرافیک، مدیریت، ادبیات و حتی گاهی روان‌شناسی و جامعه‌شتاسی می‌باشد و صاحبان کسب‌و‌کار به دلیل کمبود زمان و عدم تسلط بر این حوزه‌ها قادر به یادگیری و مدیریت آن نیستند، پیشنهاد می‌شود که اجرای این پروسه زیر نظر کارشناسان امر صورت پذیرد، چرا که تجربه ثابت کرده است که انجام ندادن یک کار، بهتر از غلط انجام دادن آن است.

کپی‌رایت ::: کلیه حقوق نزد استودیو موج‌شکن محفوظ است.